Zarząd Powiatu w Nowym Dworze Gdańskim administrujący siecią 267,932 km dróg powiatowych prowadzi zimowe utrzymanie dróg na odcinku 229,749 km. Działania obejmują teren 4 gmin powiatu nowodworskiego tj. gminę Sztutowo, Stegna, Nowy Dwór Gdański i Ostaszewo.
W sezonie zimowym od 15 listopada do 31 grudnia 2021 utrzymanie dróg powiatowych prowadzi Wydział Infrastruktury oraz firmy zewnętrzne.
Bezpośredni nadzór nad utrzymaniem przejezdności dróg sprawuje:
- Paulina Ciszek Kierownik Wydziału Infrastruktury Starostwa Powiatowego w Nowym Dworze Gdańskim tel.: 696 759 267,
- Michał Lerwitz Majster tel.: 606 962 064,
- Pracownicy Wydziału Infrastruktury przy ul. Tczewskiej 4 tel.: 784933175 czynny w godz. od 7.00 do 15.00.
W zależności od warunków atmosferycznych i sytuacji na drogach pracownicy wydziału będą pełnić dyżur także w godzinach nocnych.
Z uwagi na zróżnicowane natężenie ruchu drogowego na drogach powiatowych oraz funkcje, jakie drogi te pełnią w regionie, poziom ich utrzymania jest także różny. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do zarządzenia nr 46 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 października 1994 r. ustalono zasady odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach powiatowych. Na podstawie powyższego przepisu drogi zamiejskiej ujęto w standardzie 5 i 6 zimowego utrzymania.
Ustala się konieczność utrzymania następujących dróg powiatowych w 5 standardzie:
w pierwszej kolejności:
- droga nr 2328G – Mikoszewo – Drewnica – Dworek,
- droga nr 2334G – Nowa Kościelnica – Ostaszewo – Lubieszewo,
- droga nr 2340G – Nowy Dwór Gdański – Nowy Staw,
a następnie:
- droga nr 2306G – Nowy Dwór Gdański – Marzęcino – Rubno Wlk.,
- droga nr 2323G – Kępiny Małe – Stobna – (Kazimierzowo).
Pozostałe drogi powiatowe utrzymywane będą w standardzie 6. Część dróg o charakterze typowo rolniczym nie została objęta planem zimowego utrzymania.
Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim w celu uniknięcia zgłaszanych wątpliwości uprzejmie wyjaśnia, że zimowym utrzymaniem dróg powiatowych zostaną objęte wyłącznie nawierzchnie jezdni dróg powiatowych.
Zakres odpowiedzialności za oczyszczanie chodników określa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 poz. 888 ze zm.). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.