Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Krynicy Morskiej – inwestycja prowadzona i finansowana przez Urząd Morski w Gdyni dobiega końca. Projekt zlokalizowany jest na terenie województwa pomorskiego, w mieście Krynica Morska, położonym na Mierzei Wiślanej nad Zalewem Wiślanym. Mobilne przegrody wokół portu rybackiego nad Zalewem Wiślanym będą zabezpieczać przed zalaniem. Zagrody zostały ustawione pokazowo i ćwiczebnie.
Celem nadrzędnym projektu jest poprawa sprawności reagowania w sytuacji wystąpienia powodzi sztormowych – zabezpieczenie miasta Krynica Morska przed powodziami od strony Zalewu Wiślanego, poprawa ochrony brzegu Morza Bałtyckiego oraz minimalizowanie strat wynikających z erozji lądu i cofania się brzegu. Dzięki uniknięciu powodzi, zachowane zostaną istniejące walory przyrodnicze. Wczoraj w porcie rybackim w Krynicy Morskiej, zostały ćwiczebnie ustawione przegrody wokół portu rybackiego nad Zalewem Wiślanym. Instalacje zostaną złożone dla bezpieczeństwa mieszkańców na terenie miasta a ich rozstawienie w czasie zagrożenia powodziowego trwa od 2 do 4 godzin.
-W ramach inwestycji wykonano budowę nowych wałów przeciwpowodziowych, przebudowę istniejących wałów przeciwpowodziowych, poprzez podwyższenie korony wału. Wykonano również zakup i montaż mobilnych zapór przeciwpowodziowych, których testowe wykonanie zostało wykonane w tym tygodniu - mówi Magdalena Kierzkowska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje:
1. budowę nowych wałów przeciwpowodziowych;
2. przebudowę istniejących wałów przeciwpowodziowych poprzez podwyższenie korony wału;
3. montaż mobilnych zapór przeciwpowodziowych;
4. budowę rowu wału wzdłuż skarpy w celu odprowadzenia wód opadowych;
5. budowę drogi serwisowej na koronie wału.
6. zakup wyposażenia wału: quad wraz z przyczepą oraz zestaw do montażu przegród mobilnych. Mieszkańcy Krynicy Morskiej będą mogli czuć się w 100% zabezpieczeni przed „wielką wodą”.
Dodatkową korzyść stanowi możliwość podziwiania krajobrazu i korzystania ze ścieżki rowerowej wykonanej w ramach tej inwestycji na koronie wału przeciwpowodziowego.
Całkowity koszt projektu 35 000 000 PLN, w tym wysokość dofinansowania przez Unię Europejską 29 750 000 PLN Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko