31 grudnia 2018 roku ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część I” zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
Przewidywany termin otwarcia ofert złożonych w ramach przetargu to marzec 2019 roku. Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie uzyskiwania kolejnych pozwoleń dla inwestycję. Przetarg rozstrzygnięty zostanie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych do realizacji inwestycji pozwoleń.
UMG planuje ogłosić projekt w trzech przetargach: pierwszy, który zgłoszono do publikacji 31.12.2018 r. – na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy, nastąpi to za około półtora roku.
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego na Bałtyk z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.
Budowa kanału potrwa do 2022 roku, a jej koszt wyniesie ok. 880 milionów złotych i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.
Zastrzeżenia do inwestycji zgłasza jednak marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Na konferencji prasowej zorganizowanej w połowie grudnia zapowiadał, że władze regionu złożą odwołanie od postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.