Wydanie nr 357 / 2024   

 

piątek, 09 sierpień 2024 14:16

Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na specjalistycznym statku pogłębiarce URSA

Napisał
Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na specjalistycznym statku pogłębiarce URSA Urzad Morski w Gdyni

W piątek, 9 sierpnia 2024 roku w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku odbyła się tradycyjna uroczystość chrztu i podniesienia bandery na nowym, specjalistycznym statku Urzędu Morskiego w Gdyni, pogłębiarce URSA.

 

Równo o godzinie 12.00, dzwonem pokładowym wybito cztery szklanki, dając znak do rozpoczęcia uroczystości. Zebranych licznie gości, przedstawicieli instytucji i firm związanych z szeroko pojętą gospodarką morską, a także pozostałych podmiotów, z którymi Urząd Morski w Gdyni ma zaszczyt współpracować serdecznie przywitała Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. Następnie głos zabrał budowniczy jednostki, Dyrektor Zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy Juha Granqvist podkreślając, iż:

- Takiej pogłębiarki nie można zamówić, jako gotowego produktu z katalogu. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta według konkretnej specyfikacji.Zawsze dostosowujemy produkt dokładnie do potrzeb klienta. Mieliśmy bardzo dobrych partnerów z Holandii w zakresie systemu pogłębiania i jego automatyzacji, a także w zakresie samego projektowania. Jesteśmy bardzo dumni z Ursy.

Kolejnym z elementów piątkowej ceremonii było uroczyste wręczenie przez Panią Dyrektor Kapitanowi pierwszej zmiany Ursy, Panu Michałowi Szydłowskiemu Certyfikatu Okrętowego Stałego, zaświadczającego, że statek został wpisany do polskiego rejestru okrętowego, ma polską przynależność i prawo podnoszenia polskiej bandery.

W tym momencie można już było przystąpić do nadania imienia jednostce. Zgodnie z morskim ceremoniałem, dokonała tego Matka Chrzestna Pani Barbara Olczyk,  Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych, która od ponad 20 lat realizuje i nadzoruje największe inwestycje, prowadzone przez administrację morską, związane z dostępem do portów morskich od strony morza i w większości  obejmujące prace czerpalne, czyli te, do których dedykowana jest właśnie Ursa.

Matka Chrzestna z powodzeniem rozbiła butelkę szampana o burtę statku, wypowiadające następujące słowa:

Płyń po morzach, sław imię inżynierów, stoczniowców oraz marynarzy. Noś z dumą polską banderę. Nadaję ci imię Ursa!

W dalszej kolejności, Europejski Koordynator Duszpasterstwa Ludzi Morza o. Edward Pracz poświęcił banderę i flagę armatorską, które po przekazaniu przez Panią Dyrektor Annę Stelmaszyk-Świerczyńską zostały podniesione przez Kapitana Michała Szydłowskiego i Piotra Woźniaka, będącego Kapitanem drugiej zmiany Ursy. Równocześnie załoga podniosła wielką galę banderową.

Towarzyszył temu hymn państwowy, odegrany przez Orkiestrę Morskiego Oddziału Straży Granicznej, która pod kierownictwem Tamburmajora chor. SG Przemysława Jendrycha, uświetniała muzycznie całą uroczystość.

Po zakończeniu hymnu i oddaniu honoru banderze, towarzyszące statki, Zodiak II i Kontroler 23 długim sygnałem z tyfonów powitały Ursę we flocie Urzędu Morskiego w Gdyni.

 

 

Po dopełnieniu wszystkich tradycyjnych i formalnych czynności, przyszedł czas na wystąpienie Kierującego Projektem budowy pogłębiarki z ramienia Inwestora, Pana Jana Młotkowskiego, Zastępcy Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Oznakowania Nawigacyjnego. Rozpoczął on od podziękowania całemu zespołowi Urzędu za trud i pracę włożone w realizację tego ważnego zdania. A następnie odniósł się do wyzwań, związanych z budową:

- Ursa musiała pogodzić kilka dosyć sprzecznych wartości. Pierwsza to jej zanurzenie. Statek dedykowany jest na Zalew Wiślany, gdzie głębokości są ograniczone. W związku z tym, staraliśmy się przy jak największej pojemność ładowni osiągnąć jak najniższe zanurzenie. Druga to wysokość statku, limitowana przez mosty do Portu Elbląg determinująca  spłaszczony kształt nadbudówki i kładziony maszt, które umożliwią przechodzenie pod nimi. Potrzebowaliśmy urządzenia, które będzie w stanie pracować na długich odcinkach i stąd koncepcja pogłębiarki z wleczonym ramieniem ssącym.

Podsumowania budowy na zakończenie dokonała Pani Dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, mówiąc m.in.:

-Bardzo się cieszymy, że pozyskaliśmy tę jednostkę. Mam nadzieję, ze pomoże nam ona utrzymać tory podejściowe do portów w należytym stanie. Główną zaletą posiadania własnej pogłębiarki jest to, że będziemy mogli ją szybko skierować do pracy w miejscach pilnie tego wymagających, np. w przypadku wystąpienie spłycenia na skutek sztormu. Jeszcze w tym roku zobaczymy jej pracę na Bałtyku, najprawdopodobniej na wysokości Władysławowa.

Na zakończenie Pani Dyrektor serdecznie zaprosiła wszystkich obecnych do zwiedzania nowej, specjalistycznej jednostki pływającej, która jako dwudziesta czwarta dołączyła do floty Urzędu Morskiego w Gdyni. Po uroczystości, goście mogli zapoznać się również z samą Bazą Oznakowania Nawigacyjnego, która pod koniec 2020 roku przeszła całościową modernizację i obecnie stanowi nowoczesny obiekt, służący kompleksowemu utrzymaniu oznakowania nawigacyjnego, wystawianego na akwenach administrowanych przez Urząd, a także zaplecze dla zadań, związanych z usuwaniem przeszkód nawigacyjnych.

Przed uroczystością odbył się briefing prasowy, podczas którego przedstawiciele Urzędu oraz Stoczni odpowiadali na zadawane przez media pytania.

ursa03
ursa06
ursa04
ursa05
ursa08
ursa09
ursa02
ursa10
ursa01
ursa11
ursa07
Previous Next Play Pause

Ursa to pogłębiarka ssąca nasiębierna, pierwsza w powojennej historii taka jednostka we flocie administracji morskiej. Przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku, a jej podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię o pojemności 950 m3, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.

Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później ponad sześćdziesięciometrowa pogłębiarka została zwodowana.

 

 

źródło: Urząd Morski w Gdyni

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź „Żuławy Tv” codziennie. Obserwuj www.zulawytv.pl  

Skomentuj