Wydanie nr 123 / 2023   

 

środa, 16 marzec 2022 23:15

Grają na emocjach, żeby ukraść dane osobowe

Napisał
Obraz Gerd Altmann z Pixabay Obraz Gerd Altmann z Pixabay

Cyberprzestępcy w pierwszej kolejności próbują włamać się do naszych głów. Bazując na emocjach, podszywają się pod instytucje, którym ufamy lub osoby potrzebujące pomocy i wyłudzają dane osobowe. I niestety, jak pokazują statystyki nadal robią to skutecznie. Najbardziej podatne na próby oszustwa są kobiety i ludzie młodzi.

 

  • 21 proc. Polaków deklaruje, że nie potrafi rozpoznać fałszywej wiadomości od osób wyłudzających dane.
  • Najwięcej problemów z rozróżnieniem prawdziwego komunikatu od próby oszustwa mają kobiety. Ponad 27 proc. z nich twierdzi, że nie potrafi tego zrobić.
  • Podatni na wyłudzenia mogą być także młodzi ludzie. Co czwarty (24,5 proc.) deklaruje, że nie wie, kiedy w takiej sytuacji ma do czynienia z oszustem.
  • W III kwartale 2021 r. kwota pieniędzy skradzionych z kont za pomocą przelewów była aż o 80 proc. wyższa niż przed rokiem.
  • W 2021 r. oszuści próbowali wyłudzić poprzez kredyty ponad 245 mln zł.

 

Początek 2022 roku przyniósł wiele zmian, które starają się wykorzystać cyberprzestępcy.
Wprowadzenie Polskiego Ładu oraz agresja Rosji na Ukrainę. Oszuści wyłudzający dane osobowe wykorzystują nasze emocje do tego, żeby się wzbogacić.

Na cel wzięli już sobie sytuację za naszą wschodnią granicą. Jak grzyby po deszczu powstają fałszywe strony fundacji, które rzekomo organizują pomoc dla Ukrainy. Cyberprzestępcy wysyłają także maile, w których podszywają się pod ofiary rosyjskiej agresji. W emocjonalnych wiadomościach podkreślają, że zostali bez środków do życia i proszą o wsparcie finansowe.

Eksperci CERT Polska ostrzegają także przed linkami zawierającymi „szokujące nagrania” z Ukrainy. W tym wypadku przy próbie obejrzenia pojawia się panel do logowania w naszych mediach społecznościowych. Zdobyte w ten sposób dane wykorzystywane są do przejęcia konta i dalszej dystrybucji wpisów na różnych grupach na Facebooku, lub wyłudzania środków finansowych wśród naszych znajomych.

Zagrożenie jest na realne, ponieważ, jak wynika z badania przeprowadzonego przez serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów, aż 21 proc. Polaków deklaruje, że nie potrafi rozpoznać fałszywej wiadomości. Zdecydowaną pewność co do tego ma tylko niewiele ponad 17 proc. mają kobiety. Ponad 27 proc. z nich twierdzi, że nie potrafi tego zrobić. Podatni na wyłudzenia mogą być także młodzi ludzie. Co czwarty (24,5 proc.) deklaruje, że nie wie, kiedy w takiej sytuacji ma do czynienia z oszustem.

Ulga podatkowa za skan dowodu tożsamości Przestępcy wykorzystują także zamieszanie towarzyszące wprowadzeniu Polskiego Ładu, największej od lat zmiany podatkowej w Polsce. Podszywając się pod przedstawicieli Ministerstwa Finansów lub urzędu skarbowego, podczas rozmowy telefonicznej informują nas o dodatkowej opłacie, która wynika z wprowadzonych zmian podatkowych. Fałszywi konsultanci zapewniają, że sprawę można załatwić bardzo szybko i wysyłają nam link do przelewu, po kliknięciu, w który mogą przejąć nasze dane do logowania w bankowości mobilnej.

Ponieważ informacja o dopłacie może jeszcze wzbudzić nasze wątpliwości, oszuści wyłudzający dane osobowe dzwonią także z informacją o wysokich ulgach podatkowych, które z tytułu zmian w prawie podatkowym nam przysługują. Jedyne co musimy zrobić, to podać nasz numer PESEL, numer i serię dowodu osobistego lub wysłać skan dokumentu tożsamości. Jeśli to zrobimy konsekwencje mogą być nie mniejsze niż w przypadku udostępnienia loginu i hasła do banku.

– Uzyskane w ten sposób dane posłużą potem do zaciągnięcia zobowiązań z wykorzystaniem naszej tożsamości, np. w postaci umowy kredytowej, leasingowej, drogich zakupów lub szybkiej pożyczki. I właściciel wyłudzonych w ten sposób danych osobowych dowie się o tym dopiero wówczas, gdy dostanie wezwanie do zapłaty. Dlatego warto zadbać o bezpieczeństwo swoich danych i uważać na to, kiedy i w jakich okolicznościach je podajemy.

Niebezpiecznych momentów niestety nie brakuje. Jak wynika z naszego badania, co piąty Polak znalazł się w ostatnim półroczu w sytuacji, w której został poproszony o podanie danych osobowych w postaci np. numeru PESEL – ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl, partnera Krajowego Rejestru Długów.

Oszustwa na usługę bezpieczeństwa Cyberprzestępcy nadal chętnie podszywają się pod banki oraz instytucje finansowe. Pomimo regularnych ostrzeżeń wciąż znajdują się osoby, które dają się na to nabrać. W lutym ING Bank Śląski ostrzegał przed oszustami wysyłającymi e-maile informujące rzekomo o nowej usłudze bezpieczeństwa, którą należało aktywować. Wystarczyło kliknąć w umieszczony w wiadomości link,

Skomentuj