W Elblągu zainaugurowano ekspozycję zabytków wydobytych przy modernizacji toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Ekspozycja w Elbląskim muzeum została wzbogacone o plansze obrazujące aktualny stan realizacji budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
To miasto też przywracamy morskiej mapie naszego kraju, poprzez budowany kanał przez Mierzeję i tor wodny przez Zalew Wiślany – podkreślił Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury na otwarciu wystawy w Muzeum Archeologiczno-Historycznym.
Wydarzenie w Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu było także okazją do zapoznania się z aktualnym stanem budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, której inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni i która, tak jak projekt szczeciński, otwiera zupełnie nowe możliwości w zakresie dostępu do portów od strony lądu i morza.
Mobilna, wielkoformatowa wystawa poświęcona jest historycznym obiektom wydobytym z toru wodnego Świnoujście-Szczecin, modernizowanego i pogłębianego przez Urząd Morski w Szczecinie do 12,5 m.
Powstała pod patronatem i przy współpracy Ministerstwa Infrastruktury oraz dzięki zaangażowaniu i pomocy Urzędu Morskiego w Szczecinie, Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza, Stowarzyszenia Miłośników Latarń Morskich, Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, portalu Polska Morska, Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego, Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie i Wrocławiu, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A oraz konsorcjum wykonawczego robót na torze DIVO.
Podczas prac zostały wydobyte unikalne zabytki związane z bardzo ciekawą historią drogi wodnej prowadzącej z Zatoki Pomorskiej do stolicy Pomorza Zachodniego. Najwięcej eksponatów dostarczyły czasy II wojny światowej. Bardzo cennym jest m.in. gwiazdowy silnik amerykańskiego bombowca B-17, zestrzelonego nad Zalewem Szczecińskim 7 października 1944 r, podczas nalotu na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Z dna toru zostały wydobyte również zabytki o wiele starsze. Wydobyte przedmioty to m.in. kotwice, boje, śruby okrętowe, elementy U-boota oraz zabytki średniowieczne – w tym absolutny unikat, wydobyty z dna Odry średniowieczny miecz z pochwą.
– Zwracamy się ku morzu, a wspomniane inwestycje które realizujemy, pogłębianie torów, przekop przez Mierzeje, rozbudowa portów, terminali, modernizacja infrastruktury, są wymiernym tego potwierdzeniem – mówił minister Witkowski w elbląskim muzeum. – Te działania już przynoszą efekty. Polskie porty w ub.r. odnotowały historyczny rekord przeładunków, ponad 113 mln ton. Nie mam wątpliwości, że po otwarciu kanału przez Mierzeję i pogłębieniu toru do Elbląga port miejski, i wszystkie porty i przystanie Zalewu Wiślanego dostaną impulsu rozwojowego. Dla Szczecina i Świnoujścia modernizowany tor to także gwarancja rozwoju. Dobrze, że przy realizacji tych inwestycji udaje się jeszcze wydobywać cenne artefakty, cenne przedmioty, które opowiadają historię tych ziem, ich mieszkańców itd.
Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie podkreślił, że prace pogłębiarskie na 62-kilometrowym odcinku toru wodnego Szczecin-Świnoujście zostały zakończone. Inwestycja objęła też modernizację Bazy Oznakowania Nawigacyjnego. Efektem pogłębiania są dwie sztuczne wyspy: Brysna i Święcka, zbudowane z urobku (23 mln ton). Jedna zostanie zrekultywowana, obsadzona roślinnością. Na drugiej będzie odkładany rezultat z bieżącego utrzymania toru.
Ekspozycję w Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Elblągu będzie można oglądać do końca lutego 2022 roku. Wcześniej wystawa była prezentowana w budynku Ministerstwa Infrastruktury na Nowym Świecie w Warszawie i w Muzeum Narodowym w Szczecinie.
W otwarciu wystawy uczestniczył na zaproszenie Urzędu Morskiego Wójt Gminy Sztutowo Robert Zieliński.