W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej odkryto złoża bursztynu - poinformowało Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej. Resort zlecił przeprowadzenie szczegółowych badań, które mają określić wielkość złóż.Czy da się z tego sfinansować cały przekop Mierzei Wiślanej, wykażą badania przeprowadzone przez instytucje geologiczne w Ministerstwie Środowiska.
W ubiegłym tygodniu informacje o odkryciu bursztynu, w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl, potwierdził Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. Nie chciał jednak mówić o wielkości czy wartości złóż. - Wiemy, że bursztyn w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej jest, ale nie wiemy, w jakich ilościach, i nie wiemy, czy jest opłacalny do wydobycia. Zleciliśmy dodatkowe badania - mówi minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w rozmowie z portalem gospodarczym wnp.pl. Gróbarczyk dodał, że badaniem zajmą się instytucje geologiczne w Ministerstwie Środowiska.
- Jeśli koncentracja bursztynu będzie duża, to myślę, że forma koncesji na wydobycie będzie zrealizowana - zapewniał minister.
W ramach przygotowania projektu przekopu Mierzei Wiślanej i uzyskiwania wszelkich pozwoleń przeprowadzone zostały badania na obecność bursztynu. Potwierdziły one, że w pewnych miejscach bursztyn tam jest, prawdopodobnie w dwóch miejscach - mówił Michał Kania z biura prasowego.
O obecności bursztynu w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej mówił już w 2016 roku Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.
- Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowali nas, że prawdopodobnie - tak się szacuje - ten dosyć głęboki przekop spowoduje, że wydobędziemy tony bursztynu z tego miejsca - powiedział Sellin w Radiu Gdańsk. Jak dodał, szacunkowa wartość tych złóż to 880 milionów złotych. Co ciekawe, dokładnie tyle samo ma kosztować przekop Mierzei Wiślanej, a koszty inwestycji ma w całości pokryć budżet państwa.
Na Mierzei Wiślanej ma powstać kanał żeglugowy w ramach programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - jak zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne. Jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.
Według proponowanych rozwiązań kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.