Wydanie nr 357 / 2024   

 

sobota, 22 grudzień 2018 14:32

Ruszają kolejne prace przygotowawcze przed przekopem Mierzei. Teren sprawdzą saperzy.

Napisał
Urząd Morski w Gdyni rozstrzygnął przetarg na rozpoznanie saperskie obszaru na Mierzei Wiślanej, gdzie powstanie przekop. Wygrała go firma z Katowic, która wykona to zadanie za 102 tys. zł. Leśnicy zaś ogrodzili teren w miejscu planowanej inwestycji. Urząd Morski w Gdyni wyłonił firmę, która w ciągu 37 dni dokona rozpoznania saperskiego na terenie budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Zadaniem firmy z Katowic będzie zlokalizowanie wszelkich potencjalnie niebezpiecznych obiektów, szczególnie pochodzenia wojskowego. Kwota zamówienia to ok. 100 tysięcy złotych. Wydobycie zlokalizowanych obiektów i ich utylizacja nie stanowią przedmiotu zamówienia. Nadleśnictwo Elbląg podało, iż w miejscu planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej powstał płot odgradzający miejsce pracy geologów. Leśnicy zaapelowali, aby ze względu na poruszające się w tym obszarze specjalistyczne maszyny i prowadzone prace ziemne zachować szczególną ostrożność. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej inwestor,  Urząd Morski w Gdyni rozpoczął starania o uzyskanie kolejnych pozwoleń: wodno-prawnego oraz na realizację inwestycji. Obecnie projektanci uzupełniają projekt budowlany i wykonawczy o zalecenia z decyzji środowiskowej. Równoległe prowadzone są prace nad ogłoszeniem przetargu, który, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniu wszelkich niezbędnych do realizacji inwestycji dokumentów. Projekt ma być ogłoszony w 3 przetargach: pierwszy, najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu, na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz z wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg – obudowa brzegów oraz roboty czerpalne; i końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat – wskazał Urząd Morski w Gdyni. Rzeczniczka poinformowała, że w związku z tym, iż w drugiej połowie 2019 roku Urząd Morski w Gdyni chciałby wprowadzić wykonawcę na budowę, jeszcze w tym sezonie pozalęgowym, tj. do końca lutego 2019 roku, inwestor przewiduje rozpoczęcie wycinki drzew – przede wszystkim pod plac budowy i miejsce składowania drewna. Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa. Według proponowanych rozwiązań kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. http://zulawytv.pl/2018/10/16/symboliczna-lopata-wbita-na-mierzei-pod-przekop-i-rejs-statkiem-do-elblaga-16-10-2018/ źródło: Agencja Gazeta

Skomentuj