Wydanie nr 357 / 2024   

 

czwartek, 06 grudzień 2018 01:01

Wydano decyzję środowiskową w sprawie Przekopu Mierzei Wiślanej.

Napisał
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z lokalizacją w Nowym Świecie” - podała PAP w środę rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie Justyna Januszewicz.
Minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk ma nadzieję, że do końca roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę kanału - podaje TVN24bis.pl Jak poinformowała rzeczniczka RDOŚ Justyna Januszewicz, w trakcie postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie przeprowadził analizę dokumentacji, w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i rozwiązań technicznych zaproponowanych przez inwestora pod kątem środowiskowych uwarunkowań. Na podstawie tej analizy stwierdzono, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań - wyjaśniła Januszewicz. Nowy Świat, w porównaniu do innych rozpatrywanych wariantów (w lokalizacjach Skowronki i Piaski), jest zdecydowanie korzystniejszy m.in. ze względu na mniejsze oddziaływanie na siedliska przyrodnicze oraz z punktu widzenia niemal dwukrotnie mniejszej kubatury urobku pochodzącego z prac, jakie należy przeprowadzić, by pogłębić istniejący tor wodny. To z kolei zmniejsza zanieczyszczenie wód, ogranicza skalę zagrożenia dla ichtiofauny - podała RDOŚ w Olsztynie. W decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych. W połowie października doszło do wkopania symbolicznego słupka przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Słupek na osi planowanego przekopu był symbolem rozpoczęcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Wydanie decyzji środowiskowej to kolejny wielki krok do realizacji tego zamierzenia. MGMiŻŚ wskazuje, że zakończenie robót budowlanych i „oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 rok". http://zulawytv.pl/2018/10/16/symboliczna-lopata-wbita-na-mierzei-pod-przekop-i-rejs-statkiem-do-elblaga-16-10-2018/ źródło: pap, polskieradio24.pl

Skomentuj