Projekt rowerowy zakłada współpracę Gminy Nowy Dwór Gdański z Powiatem Nowodworskim oraz Gminami Lichnowy, Ostaszewo i Stegna przy budowie i oznakowaniu ponad 75 km tras rowerowych oraz powstaniu 9 miejsc postojowych w Nowym Dworze Gdańskim, Solnicy, Lichnowach, Dąbrowie, Nowej Cerkwi, Ostaszewie, Nowej Kościelnicy, Jantarze i Rybinie. Wartość inwestycji to łącznie ponad 12 mln złotych.
Przy tworzeniu szlaków kajakowych, łącznie ponad 114 km, Gmina Nowy Dwór Gdański będzie współpracować z Miastem Malbork oraz Gminami: Miłoradz, Nowy Staw, Stare Pole i Stegna. Oznakowanie szlaków oraz budowa lub modernizacja 15 przystani kajakowych w Nowym Dworze Gdańskim, Żelichowie, Osłonce, Kępkach, Malborku, Pogorzałej Wsi, Janówce, Ząbrowie, Drewnicy, Rybinie, Tujsku, Stobcu i Chełmku-Osadzie będzie kosztować ponad 4 mln zł.
Gmina Stegna w ramach partnerstwa z gminą Miasta Krynica Morska (lider projektu R10), gminą Sztutowo, Gminą Nowy Dwór Gdański (lider projektu R9) gminami: Ostaszewo, Lichnowy i Starostwem Powiatowym na terenie powiatu nowodworskiego powstanie 53,9 km ścieżka rowerowa w ramach trasy R-10 od przeprawy promowej w Mikoszewie do granicy Państwa na Mierzei Wiślanej oraz 75,41 km ścieżka rowerowa w ramach trasy R-9 wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość obu projektów to kwota ponad 23 mln. złotych.
Rowerem przez Pomorskie W ramach projektów powstaną trasy rowerowe: R-10 – wzdłuż morza, od Ustki przez Łebę, Władysławowo, Trójmiasto oraz Krynicę Morską, aż do wschodniej granicy województwa oraz Wiślana Trasa Rowerowa, będąca częścią szlaku R-9 – przez Żuławy Gdańskie, Tczew, Gniew i Kwidzyn aż po południową granicę województwa Dzięki realizowanym projektom zbudowane zostaną nowe trasy rowerowe a także wykorzystane zostaną dla ruchu rowerowego drogi publiczne o niskim natężeniu ruchu. Powstaną trasy o różnych nawierzchniach, w tym w szczególności o nawierzchni bitumicznej, charakteryzującej się wysokim komfortem dla podróżujących rowerem.
Z myślą o rowerzystach powstanie również dodatkowa infrastruktura na trasach (miejsca wypoczynku ze stołami i ławeczkami, stojakami na rowery i tablicami informacyjnymi). Inwestycje te zwiększą konkurencyjność oferty turystycznej regionu oraz przyczynią się do rozwoju turystyki rowerowej w województwie pomorskim. Ponadto nowe trasy wpiszą się w europejską sieć szlaków rowerowych EuroVelo. Całkowita wartość projektów to ponad 141 mln zł, z czego ponad 73 mln zł stanowi unijne dofinansowanie. Umowy na realizację projektów podpisali władze: miast Gdańska, Gdyni, Tczewa i Krynicy Morskiej oraz gmin: Kwidzyn, Puck, Pruszcz Gdański, Władysławowo oraz Nowy Dwór Gdański. Władze Sopotu umowę o dofinansowanie projektu podpisały 7 grudnia br. Projekty będą realizowane również na terenie partnerów projektów - miast Sztum, Kwidzyn, Hel, Puck, Pruszcz Gdański oraz gmin: Miłoradz, Ryjewo, Sztum, Sadlinki, Tczew, Subkowy, Pelpin, Gniew, Stegna, Sztutowo, Choczewo, Jastarnia, Kosakowo, Krokowa, Cedry Wielkie, Ostaszewo, Lichnowy oraz powiatu nowodworskiego.
Pomorskie szlaki kajakowe Na terenie województwa pomorskiego znajduje się ponad 30 rzek i tysiąc kilometrów szlaków kajakowych. Od kilku lat podejmowane są działania zmierzające do stworzenia zintegrowanego, sieciowego produktu turystycznego, którego osią są szlaki kajakowe. Dzięki finansowaniu nowych projektów możliwe będzie udostępnienie szlaków wodnych dla kajakarzy i zapewnienie im bezpieczeństwa poprzez rozbudowę i poprawę standardu infrastruktury turystycznej, w szczególności kajakowej, a także udostępnienie kajakarzom dziedzictwa kulturowego i naturalnego w obszarach położonych wzdłuż pomorskich rzek takich jak: Czernica, Biała, Brda, Zbrzyca, Chocina, Wda, Granicza, Trzebiocha, Pilica, Wietcisa, Wierzyca, Radunia, Słupia, Kamienica, Wieprza, Studnica, Pokrzywna, Liwa, Motława, Martwa Wisła, Szkarpawa, Nogat, Liwa, Tuga i Święta. Szlaki zostaną kompleksowo oznakowane, powstaną nowe obiekty publicznej infrastruktury turystycznej o znaczeniu regionalnym lub ponadregionalnym (m.in., stanice kajakowe, przystanie, pomosty służące turystyce wodnej, slipy do wodowania kajaków, przenoski). Miejsce te będą wyposażone m.in. w stojaki na kajaki, ławostoły, wiaty, ławki, kosze na śmieci, paleniska, suszarki do kajaków, tablice informacyjno-promocyjne, osłonę przenośnego sanitariatu, stojaki na rowery czy lampy solarne).
Projekty realizować będą partnerzy wiodący: miasta Gdańsk i Kwidzyn oraz gminy: Kościerzyna, Stężyca, Kobylnica, Starogard Gdański, Karsin, Nowy Dwór Gdański, Lipusz, Miastko, Chojnice, Rzeczenica, Łęczyce, Sulęczyno i Brusy. Projekty będą realizowane również na terenie partnerów projektów – miast: Malbork, Kościerzyna, Ustka, Słupsk, Pruszcz Gdański, Prabuty, Starogard Gdański, Łeba, Lębork oraz gmin: Suchy Dąb, Pruszcz Gdański, Miłoradz, Stare Pole, Cedry Wielkie, Nowy Staw, Stegna, Stara Kiszewa, Skarszewy, Dębnica Kaszubska, Słupsk, Kartuzy, Somonino, Chmielno, Pruszcz Gdański, Żukowo, Prabuty, Kwidzyn, Ryjewo, Gniew, Pelplin, Kaliska, Czersk, Sierakowice, Kościerzyna, Trzebielino, Kępice, Koczała, Przechlewo, Rzeczenica, Konarzyny, Czarne, Nowa Wieś Lęborska, Wicko, Główczyce, Tuchomie, Czarna Dąbrówka, Parchowo, Kołczygłowy i Sierakowice. Partnerami części projektów będą również przedsiębiorstwa prywatne. Całość zaplanowanych inwestycji kajakowych ma zostać wykonana do 2019 r. Całkowita wartość realizowanych inwestycji to 50 mln zł. Przyznane na ten cel dofinansowanie to 41 mln zł.
Mapy file:///C:/Users/oem/Downloads/Kajakiem%20przez%20Pomorze%20-%20mapy%20szlak%C3%B3w.pdf
Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska Potencjał krajobrazowy i turystyczny regionu powoduje, że jest to obszar, który w okresie letnim przyciąga rzesze turystów nastawionych na aktywne formy spędzania wolnego czasu. Dzięki realizacji projektów powstanie nowoczesna infrastruktura żeglarska: przystanie żeglarskie, pomosty z trapami i umocnieniami brzegu, powstaną drogi z miejscami postojowymi, oświetleniem hybrydowym i monitoringiem. Nowa zieleń uatrakcyjni teren, a kontenery sanitarne i mała architektura poprawią komfort turystów. Nowe unijne inwestycje umożliwią zagospodarowanie szlaków wodnych i dalszy rozwój turystyki wodnej w obszarze Dolnej Wisły i Zalewu Wiślanego.
Przystanie żeglarskie połączą powstałą sieć Pętli Żuławskiej z portami Zatoki Gdańskiej. Nabrzeża i brzegi rzek wykorzystane zostaną jako tereny turystyczne oraz miejsca organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych i regionalnych wydarzeń kulturalnych. Pozwoli to na rozwój m.in. aktywnej turystyki wodnej (żeglarstwo, kajakarstwo, wioślarstwo), turystyki motorowodnej, hauseboating'u, oraz wyczynowych sportów wodnych. Inicjatywy te pozwolą na rozwój sieci przystani żeglarskich stanowiących część krajowego i międzynarodowego systemu szlaków żeglugowych. Atrakcją dla turystów będzie uruchomienie nowej trasy żeglugowej na Tudze poprzez uruchomienie nieczynnych mostów zwodzonych bądź ich przebudowę przęsła na podnoszone. Dzięki temu możliwe będzie udostępnienie mieszkańcom i turystom dziedzictwa kulturowego i naturalnego delty Wisły i Zatoki Gdańskiej.
Całkowita wartość realizowanych projektów to ponad 24 mln zł. Unijne wsparcie przeznaczone na ten cel to ponad 18 mln zł. Projekty te realizować będą gminy: Kosakowo, Jastarnia, Sopot, Kwidzyn, Cedry Wielkie, Pruszcz Gdański oraz Powiat Nowodworski.
https://youtu.be/4H8p87ilu9A
[foogallery id="15498"]
Inwestycje wchodzą w skład trzech turystycznych przedsięwzięć strategicznych samorządu województwa pomorskiego: „Pomorskie Szlaki Kajakowe", „Pomorskie trasy rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9" i „Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej".