Trwają zaawansowane prace przy budowie wrót przeciwpowodziowych na ujściu Tugi do Szkarpawy. Prace są prowadzone jednocześnie w obrębie koryta Tugi, jak i na kanale Pryżnik. Wrota mają zabezpieczyć przed powodzią pochodzącą od wezbrań sztormowych z Zalewu Wiślanego Nowy Dwór Gdański oraz tereny położone między miastem a wrotami, chroniąc blisko 15 tys. ludzi zamieszkałych na obszarze około 100 km2. Realizacja inwestycji wydatnie zmniejszy zagrożenie powodziowe regionu.
Wrota przeciwpowodziowe będą budowlą trójprzęsłową, z dwoma przęsłami o szerokości po 6,5 m oraz jednym przęsłem o świetle 3,0 m. W normalnych warunkach będą stale otwarte, zaś przy wzroście poziomu wody będą się automatycznie zamykać.
W momencie zamknięcia wrót sztormowych, a tym samym zamknięcia ujściowego odcinka rzeki Tugi do Szkarpawy, przewiduje się możliwość odprowadzenia nadmiaru naturalnego przepływu wód rzeki Tugi do kanału Pryżnik przez Budowlę Przerzutową i dalej poprzez koryto Linawy do przepompowni Chłodniewo. W tym celu, na lewym brzegu rzeki Tugi zaprojektowano Budowlę Przerzutową (przelew boczny).
Zakres inwestycji obejmuje, oprócz budowy wrót przeciwsztormowych, budowę przelewu bocznego (budowli przerzutowej) do kanału Pryżnik oraz przebudowę kanału Pryżnik na odcinku ok. 2500 m; dla potrzeb przepuszczenia nadmiaru wód z rzeki Tugi w sytuacji zamknięcia wrót.
Wrota mają powstrzymywać wody powodziowe wdzierające się do rzek z Zalewu Wiślanego podczas zjawiska cofki, wywołanego wiatrami sztormowymi. Takie wezbrania zagrażają Nowemu Dworowi Gdańskiemu oraz terenom przyległym do koryta rzeki Tugi.
Tuga to jedna z rzek na Żuławach Wiślanych, prawy dopływ Szkarpawy. Jeszcze do lat siedemdziesiątych XX wieku była rzeką żeglowną, czego świadectwem są (jak podaje Wikipedia) most zwodzony w Nowym Dworze Gdańskim i pozostałości nabrzeża przy spichlerzu w tym mieście. Jej zabezpieczenie przed sztormami to element całej hydrotechnicznej układanki na Żuławach - jako depresja niemal zawsze zagrożonych powodzią.
Budowa wrót sztormowych u ujścia Tugi do Szkarpawy jest jednym z zadań dofinansowanego przez Unię Europejską projektu „Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław - Etap II - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku".