Wydanie nr 357 / 2024   

 

piątek, 18 październik 2019 13:27

Przekop Mierzei Wiślanej. Przekazanie Wykonawcy placu budowy pod realizację zadania „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską część I” Wyróżniony

Napisał

W trakcie podpisania umowy na realizację inwestycji, które miało miejsc dwa tygodnie temu  w Elblągu kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni powiedział:  Po przekazaniu placu budowy wykonawca będzie realizował te zamierzenia, które zostały nakreślone, czyli budowę przyczółków i nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego i od strony Zatoki Gdańskiej, tak aby materiał i różnego rodzaju konstrukcje, które są potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, były transportowane drogą wodną, odciążając w ten sposób mieszkańców i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom. To jest priorytetowe dla nas i wykonawcy. (…) Ochrona środowiska jest dla nas kolejnym priorytetem ale też trudnością do pokonania. Mamy ograniczenia zarówno co do pory dnia na wykonanie pewnych prac hydrotechnicznych, pogłębiarskich, jak też i pory roku…”  Przedstawiciel Wykonawcy, Nick De Roeck, Dyrektor Regionalny – Europa, BESIX ze swojej strony zapewnił, iż „Jesteśmy zdeterminowaniu, by ukończyć ten projekt przy zachowaniu najwyższych standardów jakości, z poszanowaniem zdrowia pracowników i zwracając uwagę na aspekty środowiskowe.” Pani Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI S.A., powiedziała „To ciekawa inwestycja i jej realizacja będzie kolejnym projektem z branży hydrotechnicznej jaki NDI może zrealizować z firmą Besix. W tym partnerstwie zbudowaliśmy już terminal kontenerowy DCT2 w Porcie Gdańsk i współpraca była bardzo dobra. Teraz doświadczenie przełożymy na inwestycje na Mierzei Wiślanej”.

„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską część I” obejmuje realizację następujących zadań:

  • budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
  • budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, ujęcia wody podziemnej,
  • budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym

Czas na wykonanie: – 32 miesiące

W ramach całej inwestycji zaplanowano: ww. zadania w ramach części I oraz budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym, przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego oraz sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, robót instalacyjnych (odwodnieniowych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmująca budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy (również w granicach Gminy Krynica Morska). W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi.

Ogłoszenie przetargu dot. części II zaplanowane jest do końca br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, polegających na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych, a także budowie mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo. Ostatnie postępowanie na roboty pogłębiarskie (cz. III)  na Zalewie Wiślanym, wstępnie planowane jest do ogłoszenia za 1,5 – 2 lata.

 

przekop mierzei wislanej (2)
przekop mierzei wislanej (3)
przekop mierzei wislanej (1)
przekop mierzei wislanej
Przekop Mierzei Wiślanej prace (4)
Przekop Mierzei Wiślanej prace (5)
Przekop Mierzei Wiślanej prace (1)
25.04.2019 Przekop (16)
25.04.2019 Przekop (6)
Previous Next Play Pause

Informacja: Urząd Morski w Gdyni

Skomentuj