W trakcie podpisania umowy na realizację inwestycji, które miało miejsc dwa tygodnie temu w Elblągu kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni powiedział: Po przekazaniu placu budowy wykonawca będzie realizował te zamierzenia, które zostały nakreślone, czyli budowę przyczółków i nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego i od strony Zatoki Gdańskiej, tak aby materiał i różnego rodzaju konstrukcje, które są potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, były transportowane drogą wodną, odciążając w ten sposób mieszkańców i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom. To jest priorytetowe dla nas i wykonawcy. (…) Ochrona środowiska jest dla nas kolejnym priorytetem ale też trudnością do pokonania. Mamy ograniczenia zarówno co do pory dnia na wykonanie pewnych prac hydrotechnicznych, pogłębiarskich, jak też i pory roku…” Przedstawiciel Wykonawcy, Nick De Roeck, Dyrektor Regionalny – Europa, BESIX ze swojej strony zapewnił, iż „Jesteśmy zdeterminowaniu, by ukończyć ten projekt przy zachowaniu najwyższych standardów jakości, z poszanowaniem zdrowia pracowników i zwracając uwagę na aspekty środowiskowe.” Pani Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI S.A., powiedziała „To ciekawa inwestycja i jej realizacja będzie kolejnym projektem z branży hydrotechnicznej jaki NDI może zrealizować z firmą Besix. W tym partnerstwie zbudowaliśmy już terminal kontenerowy DCT2 w Porcie Gdańsk i współpraca była bardzo dobra. Teraz doświadczenie przełożymy na inwestycje na Mierzei Wiślanej”.
„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską część I” obejmuje realizację następujących zadań:
- budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
- budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, ujęcia wody podziemnej,
- budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym
Czas na wykonanie: – 32 miesiące
W ramach całej inwestycji zaplanowano: ww. zadania w ramach części I oraz budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym, przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego oraz sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, robót instalacyjnych (odwodnieniowych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmująca budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy (również w granicach Gminy Krynica Morska). W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi.
Ogłoszenie przetargu dot. części II zaplanowane jest do końca br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, polegających na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych, a także budowie mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo. Ostatnie postępowanie na roboty pogłębiarskie (cz. III) na Zalewie Wiślanym, wstępnie planowane jest do ogłoszenia za 1,5 – 2 lata.
Informacja: Urząd Morski w Gdyni