Policjanci uzyskali informację, że mieszkaniec naszego powiatu otrzymał wiadomość na jednym z komunikatorów o treści „Cześć tato, zrobiłem coś głupiego. Zepsuty telefon. Czy możesz wysłać mi wiadomość na ....". Na szczęście zgłaszający był czujny i nie dał się oszukać. Nie odpowiedział na wiadomość i nie kliknął w link. Natychmiast powiadomił służby i zgłosił zaistniałą sytuację. Policjanci apelują o ostrożność.
Jak należy się zachować w sytuacji, gdy otrzymamy podobną wiadomość?
Zawsze, gdy otrzymujemy takie nieoczekiwane prośby, należy skontaktować się z nadawcą wiadomości za pomocą innego kanału komunikacji. W szczególności jeśli wiadomości te pochodzą z nieznanych nam dotąd numerów, adresów e-mail, kont w mediach społecznościowych lub komunikatorach. Najłatwiej jest taką prośbę zweryfikować po prostu, dzwoniąc do nadawcy, który prosi o przesłanie pieniędzy. Pamiętajmy, że komunikatory oferują także możliwość wykonywania połączeń głosowych lub video.
Przestępcy zazwyczaj wykorzystują presję czasu, aby uniknąć niewygodnych pytań, ponieważ ich wiedza o osobie, pod którą się podszywają, jest bardzo ograniczona. Nie należy jednak tej presji ulegać i warto zapytać nadawcę o wiek lub imię, jeśli nie zdradziliśmy go wcześniej. Nawet takie z pozoru proste pytania mogą okazać się bardzo trudne dla oszusta.
Pamiętajmy: oszuści wykorzystują chęć niesienia pomocy bliskim i podają się za nich. Przestępcy pod pozorem uszkodzenia starego telefonu, podają się za członków rodziny, a następnie proszą o przelanie pieniędzy na zakup nowego urządzenia.
Stosuj zasady bezpieczeństwa:
-
NIE ODPOWIADAJ na wiadomości od nieznanych numerów
-
ZWERYFIKUJ informacje podawane w wiadomości, dzwoniąc pod dotychczasowy numer osoby, która miała do Ciebie napisać lub skontaktuj się z nią osobiście
-
NIE PRZELEWAJ pochopnie pieniędzy
-
NIE DZIAŁAJ pod wpływem chwili,
-
POWIADOM Policję o próbie oszustwa osobiście lub pod numerem telefonu 112