Prace remontowe nad historycznym mostem kolejowym nad rzeką Szkarpawą w Rybinie nabierają tempa. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest przywrócenie dawnej świetności temu zabytkowemu mostowi.
Zadanie to jest realizowane przez doświadczoną firmę Stocznia Żuławy z Piaskowca w gm. Ostaszewo, która specjalizuje się w takich skomplikowanych projektach. W ostatnim czasie przywróciła świetność mostu zwodzonego w Tujsku i wybudowała kolejny w Żelichowie.
Prace remontowe koncentrują się na renowacji filarów i konstrukcji mostu, przy zachowaniu oryginalnego wyglądu. Firma wykorzystuje nowatorskie metody, by przywrócić pierwotny blask tej unikalnej konstrukcji.
Most kolejowy w Rybinie, będący unikatem w Europie, został zbudowany w 1905 roku i jest jedynym aktywnym mostem kolejowym o ręcznym mechanizmie obrotowym. Konstrukcja, wraz z filarami, zostanie dokładnie odrestaurowana i poddana antykorozyjnemu zabezpieczeniu. Oprócz tego, przed mostem powstanie nowy pomost dla jachtów, które będą oczekiwały na otwarcie mostu. Wszystko to przy zachowaniu oryginalnego charakteru obiektu.
Cały obiekt będzie monitorowany i odpowiednio oświetlony. Procesem renowacji objęto także wagon rozdzielni-nastawni, który jest starszy od mostu o kilkanaście lat. Zostanie też przywrócony pierwotny kolor mostu, który ustalono dzięki przeprowadzeniu badań stratygraficznych.
Projekt renowacji mostu kolejowego w Rybinie wchodzi w ramy większej inicjatywy pod nazwą „Pętla Żuławska - poprawa dostępności Nowego Dworu Gdańskiego drogą wodną". Inicjatywa ta otrzymuje wsparcie finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Warto zaznaczyć, że wszystkie prace są współfinansowane przez Powiat Nowodworski, który pełni rolę inwestora i nadzoruje cały proces realizacji tego zadania.
Planowany termin zakończenia prac to 30 listopada 2023 roku
Inf. foto: Stocznia Żuławy