Podczas weekendowych działań policjanci ruchu drogowego ujawnili 25 przypadków, przekroczenia dozwolonej prędkości, jeden z kierujących przekroczył prędkość w terenie zabudowanym, jadąc 108 km/h. Kierujący stracił prawo jazdy na okres trzech miesięcy, został ukarany mandatem w wysokości 1500 tysiąca złotych oraz 10 punktami karnymi. Dążąc do poprawy bezpieczeństwa, policjanci będą cyklicznie powtarzać tego typu akcje.
Pamiętajmy, że nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych.
Przypominamy także, że kierowanie pojazdem z nadmierną prędkością w terenie zabudowanym, wiąże się z zatrzymaniem prawa jazdy na okres trzech miesięcy.
Zgodnie z obowiązującym nowym taryfikatorem kierujący za przekroczenie prędkości będzie musiał zapłacić:
- od 11 do 15 km/h – 100 zł;
- od 16 do 20 km/h – 200 zł;
- od 21 do 25 km/h – 300 zł;
- od 26 do 30 km/h – 400 zł;
- od 31 km/h – co najmniej 800 zł;
- od 41 km/h – 1000 zł;
- od 51 km/h – 1500 zł;
- od 61 km/h – 2000 zł;
- od 71 km/h – 2500 zł.
Kary nie ominą też tych, którzy popełnią inne wykroczenia na polskich drogach. Największa zmiana dotyczy nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu – kierowca zapłaci za to 1500 zł mandatu. Tyle samo zapłaci także kierujący, który będzie wyprzedzać na pasach. Z kolei za rozmowę przez telefon trzymany w rękach podczas prowadzenia auta trzeba teraz zapłacić 500 zł kary. Za co również wyższe mandaty ?
- Za zaparkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych – 800 zł;
- za jazdę autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym, niż wskazują znaki drogowe – 2000 zł;
- za brak zachowanej ostrożności w strefach zabudowanych, drogach publicznych, czy za spowodowanie zagrożenia przez kierowcę znajdującego się pod wpływem alkoholu, czy środków odurzających – 2500 zł;
- za wyprzedzanie na zakazie – 1000 zł;
- za jazdę samochodem bez uprawnień – 1500 zł;
- za wjazd na szlabany kolejowe, a dokładnie objeżdżanie opuszczonych zapór czy półzapór kolejowych, wjeżdżanie lub wchodzenie na tory, jeśli opuszczanie szlabanów już zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zakończone, wjeżdżanie lub wchodzenie na tory w sytuacji, w której nie ma miejsca, by opuścić przejazd – 2000 zł.
Zachęcamy do zapoznania się z całością rozporządzenia oraz nowym taryfikatorem klikając w link poniżej:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210002484/O/D20212484.pdf