Wydanie nr 317 / 2024   

 

niedziela, 27 październik 2024 13:55

Wiek emerytalny w Polsce nie będzie zmieniany. ZUS zachęca do obliczenia przyszłych emerytur Wyróżniony

Napisał
Wiek emerytalny nie będzie zmieniany, ale każdy może obliczyć wysokość przyszłej emerytury i przeanalizować, jak długo chce być aktywny zawodowo - powiedział prezes ZUS Zbigniew Derdziuk. Podkreślił, że wyzwaniem dla ZUS na najbliższe lata jest między innymi dalszy proces wdrażania nowych technologii.
 

Prezes ZUS poinformował, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a jego wydatki w całym 2024 r. oszacowano na około 460 mld zł. - 85 proc. naszych wydatków pokrywają składki, co jest zgodne z planem, a nawet poprawiło się na przestrzeni ostatnich lat. Wszystkie prognozy, które mamy, pokazują wydolność funduszu - powiedział Derdziuk.

Zwrócił uwagę, że wysokość emerytury zależy od długości opłacania i wysokości składek, a - według prognoz - stopa zastąpienia (czyli relacja emerytury do przeciętnego wynagrodzenia) może spadać dla osób, które krócej pracują.

- My oczywiście zachęcamy do policzenia wysokości przyszłej emerytury na naszym portalu e-ZUS. Wiek emerytalny w Polsce nie będzie zmieniany, ale każdy z obywateli może sobie przeanalizować, jak długo chce być aktywny zawodowo i jak chce zabezpieczyć się finansowo na starość - powiedział szef Zakładu.

Przypomniał, że ZUS pomaga w tym zakresie proponując III filar, na który składają się programy emerytalne - PPK, PPE, IKE i IKZE. - To są fajne instrumenty, które mogą pomóc uzupełnić świadczenie - wskazał Derdziuk.

 

Wyzwania dla ZUS: Cyfryzacja, AI i nowe technologie

 

Prezes ZUS, wskazując na kluczowe wyzwania dla Zakładu w nadchodzących latach, podkreślił potrzebę wdrażania nowoczesnych technologii. Jednym z priorytetów będzie przystosowanie usług do wymagań młodego pokolenia, które preferuje kontakt zdalny i elektroniczny.

„Młodsze pokolenia chcą być obsługiwane w formie zdalnej, dlatego wprowadzamy e-ZUS. Wiąże się to także z dużymi wyzwaniami w zakresie cyberbezpieczeństwa – jesteśmy największym systemem informatycznym w Polsce, z ogromną bazą danych, dlatego musimy ją skutecznie chronić” – zaznaczył prezes ZUS, Derdziuk.


W kontekście przyszłości technologicznej Zakładu, dyrektor pionu IT w ZUS, Sławomir Wasielewski, dostrzega potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji, choć zaznacza, że brakuje jeszcze krajowych regulacji dotyczących stosowania AI w instytucjach publicznych.

 

„Udostępniliśmy formularz na naszej stronie internetowej, by dostawcy technologii mogli zgłaszać swoje rozwiązania. Obecnie zamierzamy korzystać wyłącznie z takich systemów, które możemy uruchomić w naszym centrum obliczeniowym” – wyjaśnił Wasielewski. Zauważył, że AI, w szczególności voiceboty i chatboty, mogłyby znacząco usprawnić obsługę klientów – ZUS obsługuje bowiem rocznie ponad 3,6 mln połączeń telefonicznych i 1,2 mln zapytań e-mailowych.


Wasielewski dodał, że nowoczesne rozwiązania, które analizują dokumentację medyczną i oceniają uszczerbek na zdrowiu, są już wykorzystywane przez prywatnych ubezpieczycieli. ZUS dostrzega w nich potencjał w procesie orzekania o niezdolności do pracy. Jednocześnie podkreślił, że AI ma wspierać pracowników, ale nie zastąpi ich w podejmowaniu ostatecznych decyzji.

Dalsze plany obejmują rozwój aplikacji ZUS, nad którymi trwają prace – aktualnie skupione na aplikacji dla przedsiębiorców. Każdy płatnik składek będzie mógł w niej sprawdzić swoje rozliczenia, otrzyma przypomnienia o terminach opłat, a także będzie mógł dokonać płatności elektronicznych przez Pay-By-Link.

Skomentuj