Prezes ZUS poinformował, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a jego wydatki w całym 2024 r. oszacowano na około 460 mld zł. - 85 proc. naszych wydatków pokrywają składki, co jest zgodne z planem, a nawet poprawiło się na przestrzeni ostatnich lat. Wszystkie prognozy, które mamy, pokazują wydolność funduszu - powiedział Derdziuk.
Zwrócił uwagę, że wysokość emerytury zależy od długości opłacania i wysokości składek, a - według prognoz - stopa zastąpienia (czyli relacja emerytury do przeciętnego wynagrodzenia) może spadać dla osób, które krócej pracują.
- My oczywiście zachęcamy do policzenia wysokości przyszłej emerytury na naszym portalu e-ZUS. Wiek emerytalny w Polsce nie będzie zmieniany, ale każdy z obywateli może sobie przeanalizować, jak długo chce być aktywny zawodowo i jak chce zabezpieczyć się finansowo na starość - powiedział szef Zakładu.
Przypomniał, że ZUS pomaga w tym zakresie proponując III filar, na który składają się programy emerytalne - PPK, PPE, IKE i IKZE. - To są fajne instrumenty, które mogą pomóc uzupełnić świadczenie - wskazał Derdziuk.
Wyzwania dla ZUS: Cyfryzacja, AI i nowe technologie
Prezes ZUS, wskazując na kluczowe wyzwania dla Zakładu w nadchodzących latach, podkreślił potrzebę wdrażania nowoczesnych technologii. Jednym z priorytetów będzie przystosowanie usług do wymagań młodego pokolenia, które preferuje kontakt zdalny i elektroniczny.
„Młodsze pokolenia chcą być obsługiwane w formie zdalnej, dlatego wprowadzamy e-ZUS. Wiąże się to także z dużymi wyzwaniami w zakresie cyberbezpieczeństwa – jesteśmy największym systemem informatycznym w Polsce, z ogromną bazą danych, dlatego musimy ją skutecznie chronić” – zaznaczył prezes ZUS, Derdziuk.
W kontekście przyszłości technologicznej Zakładu, dyrektor pionu IT w ZUS, Sławomir Wasielewski, dostrzega potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji, choć zaznacza, że brakuje jeszcze krajowych regulacji dotyczących stosowania AI w instytucjach publicznych.
„Udostępniliśmy formularz na naszej stronie internetowej, by dostawcy technologii mogli zgłaszać swoje rozwiązania. Obecnie zamierzamy korzystać wyłącznie z takich systemów, które możemy uruchomić w naszym centrum obliczeniowym” – wyjaśnił Wasielewski. Zauważył, że AI, w szczególności voiceboty i chatboty, mogłyby znacząco usprawnić obsługę klientów – ZUS obsługuje bowiem rocznie ponad 3,6 mln połączeń telefonicznych i 1,2 mln zapytań e-mailowych.
Wasielewski dodał, że nowoczesne rozwiązania, które analizują dokumentację medyczną i oceniają uszczerbek na zdrowiu, są już wykorzystywane przez prywatnych ubezpieczycieli. ZUS dostrzega w nich potencjał w procesie orzekania o niezdolności do pracy. Jednocześnie podkreślił, że AI ma wspierać pracowników, ale nie zastąpi ich w podejmowaniu ostatecznych decyzji.
Dalsze plany obejmują rozwój aplikacji ZUS, nad którymi trwają prace – aktualnie skupione na aplikacji dla przedsiębiorców. Każdy płatnik składek będzie mógł w niej sprawdzić swoje rozliczenia, otrzyma przypomnienia o terminach opłat, a także będzie mógł dokonać płatności elektronicznych przez Pay-By-Link.