Wydanie nr 292 / 2019   
październik 19, 2019

Zaloguj się

Username *
Password *
Remember Me

Podpisanie umowy na Przebudowę Stopnia Wodnego Przegalina

Przebudowa stopnia wodnego Przegalina jest jednym z zadań realizowanych w ramach dofinansowanego  przez Unię Europejską projektu pt. „Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap II – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej”.

- Szczególną uwagę poświęcamy Żuławom, ze względu na ich depresyjne położenie i zagrożenie powodziowe – powiedział prezes Daca. - Inwestycja ma również charakter żeglugowy, jest elementem drogi wodnej E40 i będzie wykorzystywana dla żeglugi Wisłą. Liczymy, że w ciągu 2 lat inwestycja zostanie oddana.

Dyrektor Aleksandra Bodnar w swoim wystąpieniu przybliżyła dziennikarzom zakres inwestycji.

W zakres zadania objętego umową wchodzi: przebudowa, remonty i rozbiórki istniejących obiektów stopnia wodnego w Gdańsku Przegalinie, tj.: Śluzy Południowej, Śluzy Północnej oraz obiektów towarzyszących. Zaplanowana jest budowa trzech nowych budynków: dwóch magazynowych i jednego socjalno-warsztatowego oraz rozbudowa bazy dla ośmiu lodołamaczy i innych jednostek pływających Wód Polskich.

Celem realizacji zadania jest zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Żuław Gdańskich. Wrota śluzy Przegalina są jednocześnie wrotami przeciwpowodziowymi chroniącymi przed wielkimi wodami Wisły. Ponadto remont przystani dla lodołamaczy usprawni zimową ochronę przeciwpowodziową. Dzięki remontowi śluzy usprawniona zostanie także żegluga na drodze wodnej łączącej Wisłę z portem w Gdańsku.

Dokładny budżet zadania to: 61 mln 984 tys. zł.

Termin realizacji: do 30 września 2021. Wykonawca inwestycji: przedsiębiorstwo Strabag sp. z o.o.

Śluza Przegalina, położona na styku Wisły i Martwej Wisły stanowi ważny element zabezpieczenia przeciwpowodziowego Gdańska i Żuław Gdańskich (chroni przed wielką wodą Wisły) oraz żeglugi, prowadzi przez nią międzynarodowa droga wodna E40, z Morza Czarnego do Bałtyku. Górne wrota śluzowe pełnią jednocześnie rolę wrót przeciwpowodziowych.  Różnica poziomów wody dolnej i górnej wynosi maksymalnie 1,7 m (przy utrzymanej żegludze). Średnia liczba śluzowań rocznie sięga ok. 2 200. Długość użytkowa komory 188.37 m, szerokość użytkowa komory 11.91 m.

Pierwsze śluzy w Przegalinie zostały wybudowane w 1895 r w ramach przebudowy ujścia Wisły (obejmującego m.in. wykonanie tzw. przekopu oraz odcięcie od Wisły tzw. Wisły Gdańskiej i Wisły Elbląskiej). W tym okresie została wybudowana właściwa śluza (obecnie nieczynna, zwana śluzą północną) oraz tzw. śluza dla tratw. W latach 1975 - 1981 w miejscu śluzy dla tratw została wybudowana druga śluza - tzw. śluza południowa. Wobec pogarszania się stanu technicznego śluzy północnej w 1992r została ona wyłączona z eksploatacji, zaś w latach 1995-99 w awanporcie górnym śluzy północnej wybudowano wał przeciwpowodziowy dla zabezpieczenia terenów położonych nad Martwą Wisłą oraz zabezpieczono konstrukcję śluzy na czas wieloletniego wyłączenia.

Projekt Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap II – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku jest dofinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 2 "Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska", oś priorytetowa II Ochrona środowiska. Wartość Projektu wynosi 127 mln. zł. Dofinansowanie Unii Europejskiej to 85 proc.

Celem Projektu jest zmniejszenie ryzyka powodzi na obszarze Żuław Wiślanych poprzez realizację pięciu zadań. Pozostałe zadania, oprócz przebudowy Stopnia Wodnego Przegalina, to:

-        Odbudowa budowli regulacyjnych na Wiśle – 19 sztuk ostróg na odcinku żuławskim rzeki Wisły. Koszt zadania ok. 24,3 mln zł. Realizowany jest ostatni etap (6 ostróg) zadania.

-        Przebudowa ujścia Wisły – Badania batymetrii dna ujścia Wisły, Wykonanie dokumentacji technicznej. Koszt zadania ok. 1,4 mln zł. Zadanie w trakcie realizacji.

-        Budowa wrót sztormowych na rzece Tudze – nowy obiekt zlokalizowany na rzece Tudze wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Koszt zadania: dokumentacja ok.  300 tys. zł, roboty budowlane ok. 25 mln zł. Trwa postępowanie przetargowe.

-        System monitoringu ryzyka powodziowego (SMoRP). – rozbudowa systemu zbudowanego w I Etapie. Koszt zadania ok. 5 mln zł. Zadanie w trakcie realizacji.

podpisanie umowy przegalina (2)
podpisanie umowy przegalina (1)
przegalina (2)
śluza przegalina
przegalina (3)
Previous Next Play Pause
podpisanie umowy przegalina (2) podpisanie umowy przegalina (1) przegalina (2) śluza przegalina przegalina (3)

źródło: Wody Polskie

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Najnowsze

Nowy Dwór Gd. 28-latek został ugodzony nożem.

Nowy Dwór Gd. 28-latek został …

Paź 14, 2019 Rate: 2.73

Czołowe zderzenie autobusu z osobówką na "55". Nie żyje 39-latek. Malbork- 27.07.2019

Czołowe zderzenie autobusu z o…

Lip 27, 2019 Rate: 0.00

Pijany kierowca staranował 2 zaparkowane auta w centrum. Miał 2 promile.

Pijany kierowca staranował 2 z…

Sty 13, 2019 Rate: 3.00

Facebook

Galeria artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej. Przekazanie Wykonawcy placu budowy pod realizację zadania „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską część I”

Pierwsza ścieżka rowerowa w Gminie Ostaszewo już gotowa.

Gmina Stegna. Wójt gminy podpisała umowę na modernizację boiska w Stegnie.

Stegna. Jesienne nostalgie. Koncert wspomnień. Zaproszenie.

Sztutowo. Spacer krajobrazowy historyczno-przyrodniczy po miejscowości.

Kąty Rybackie. Wernisaż wystawy poplenerowej „Inkluzje Mierzei”

Trwa remont boiska w Stegnie. Nawodnienie i budowa zaplecza sanitarnego.

Sukces sportowy uczniów Zespołu Szkół

II Bursztynowy bieg i Marsz Nordic Walking. Sztutowo 2019